Alles wat ik wilde behandelen in deze ‘Blended eLearning’ over de Harada-methode heb ik behandeld. Alle formulieren zijn besproken. Je hebt ze gebruikt en waarschijnlijk al één of meerdere keren ingestuurd.
Er zijn twee formulieren die formeel niet bij de Harada-methode horen, maar die je toch in de totale set hebt gekregen. Ik bespreek ze hier onder kort.
Het eerste formulier is het 36-Taken Formulier:
Om deze te begrijpen hoef je geen ‘rocket scientist’ te zijn. Het gebruik van dit formulier is hetzelfde als dat van het 64-Taken Formulier, maar dan voor zes keer zes = 36 taken of routines. Gebruik dit formulier als je een (in jouw ogen) klein Harada-project gaat doen. Als je na grondig onderzoek voor jouw Harada-project ècht niet aan 64 taken en routines komt, zou je dit formulier kunnen gebruiken.
Het andere formulier dat nog niet behandeld is, is het Jaarplan. Dit schema helpt je bij het plannen van de taken door het jaar heen.
Het hele Jaarplan ziet er als volgt uit:
Ik heb hem een beetje ingezoomed hieronder:
Je start het invullen van dit formulier door de Taken in je 64-Taken formulier op deadline te sorteren. Dan vul je de Taak in op de plek waar je hem moet starten om hem op de deadline klaar te hebben.
Hou je er rekening mee dat je geen dingen tegelijk inpland? Je kan wel meerdere Taken in dezelfde maand plannen, maar alleen als het kleinere Taken zijn en het qua doorlooptijd ‘ past’.
Over Taken tegelijk uitvoeren kan ik je veel vertellen. Over Student Syndrome, Parkinson’s Law en hoe ‘ multitasken’ vertragend werkt op alles wat je doet. Wil je hier meer van weten? Ik heb er een onderdeel over gemaakt in de eLearning Projectmanagement. Wellicht is dat een leuk vervolg van deze eLearning?!
Heb je al je taken er in staan, dan kun je gaan monitoren. Bijhouden als ze gereed zijn, hou een groene tekstmarker gereed. Of het signaal oppakken dat taken niet op de deadline gereed (kunnen) zijn. Gebruik daar een rode of oranje marker voor.
Het werkt motiverend om ook op dit formulier je voortgang op deze manier bij te houden!